Publikationen

 

Monographien

Nina Möntman und Jonatan Habib Enqvist, Agencies of Art. A report on the situation of small and medium-sized art centers in Denmark, Norway and Sweden, Oslo (OK Books) 2018.

Nina Möntmann, Kunst als sozialer Raum, Köln (Verlag der Buchhandlung Walther König) 2002; Neuauflage März 2017.

Herausgeberschaften

Nina Möntmann (Hg.), Schöne Neue Arbeit. Ein Reader zu Harun Farockis Film Ein Neues Produkt, engl./dt., Köln (Verlag der Buchhandlung Walther König) 2014.

Nina Möntmann (Hg.), Scandalous. A Reader on Art & Ethics, Berlin (Sternberg Press) 2013.

Nina Möntmann (Hg.), New Communities, Toronto (Public Books / The Power Plant) 2009.

Nina Möntmann, Rana Dasgupta, Avi Pitchon (Hg.), Manifesta 7, Companion Reader, Milano (Silvana Editoriale) 2008.

Nina Möntmann (Hg.), Art and its Institutions, London (Black Dog Publishing) 2006.

Nina Möntmann, Yilmaz Dziewior (Hg.), Mapping a City, dt./engl. Ostfildern bei Stuttgart (Cantz Verlag), 2004.

Nina Möntmann, Dorothee Richter (Hg.), Die Visualität der Theorie vs. Die Theorie des Visuellen, engl./dt., Frankfurt am Main (Revolver Verlag) 2004.

Nina Möntmann (Hg.), 04131 – Town Projects, Frankfurt/Main (Revolver Verlag) 2002.

Nina Möntmann, Christoph Metzger, Sabine Sanio (Hg.), minimalisms, Ausst.- Kat./Reader, Akademie der Künste Berlin, Stuttgart (Cantz Verlag) 1998.

Ausgewählte Essays

Plunging into the World: On the Potential of Periodic Exhibitions to Reconfigure the Contemporary Moment, in: On Curating, Issue 33 /The Documenta Issue, June 2017, Columbia/SC 2017, pp. 122-131.

A Letter from Europe, in: Alenka Gregoric & Suzana Milevska (Hg.), Inside Out. Critical Discourses concerning Institutions, Ljubljana 2017, pp. 140-154.

The Curatorial and its Mediation, in: Journal of Curatorial Studies, Toronto 2017 (i.E.).

A Letter from Europe (A Future Institution), in: Centennial: A History of the Renaissance Society, 1915-2015, Chicago 2015, pp. 272-283.

Mark Fisher and Nina Möntmann, Peripheral Proposals in: Emily Pethick (ed), Cluster. On a Network of Visual Arts Organizations, Berlin (Sternberg Press) 2014, S. 171-182.

Martha Rosler, If You Lived Here...., 1989. In: Mousse 44 / Issue #3. The Artist as Curator, 2014.

Riten, Kulissen und Leerstellen. Nina Möntmann im Gespräch mit Ulla von Brandenburg dt./engl., in: Innen ist nicht Aussen, Ausst.-Kat, Secession Wien, Berlin (Revolver Publishing) 2013, S. 91-100.

Opacity, in: Maria Lind (ed.) Abstraction. Documents of Contemporary Art / Whitechapel Art Gallery, Cambridge/Mass. (MIT Press) 2013, S. 182-185.

New Institutionalism Revisited, in: Bergen Kunsthall in Perspective, 2001 - 2013, Oslo 2013.

Art Institutions and their Publics: On Relational Strategies, in: Håkan Nilsson (Hg.), Placing Art in the Public Realm, Södertörn University, Stockholm 2012, S. 87-98.

On the Importance of Ethical Decisions in Participatory Art, in: Markus Miessen, Waking Up from The Nightmare of Participation, Berlin (Sternberg Press) 2011, S. 193-97.

New Europe’ s Nightmare, in: A Cookbook for Political Imagination/ The Polish Pavilion at the 54th Biennial in Venice, Berlin (Sternberg Press) 2011, S. 141-143.

Assessment, in: James Elkins, Zhivka Valiavicharska, Alice Kim (ed.) Art and Globalisation, Pennsylvania (The Pennsylvania State University Press) 2010, S. 61.64.

If an idea is good for two people, it is a bad idea. Zur individuellen Raumökonomie von Absalons Zellen, in: Susanne Pfeffer, Kunstwerke Berlin (Hg.) Absalon, dt./engl., Köln (Verlag der Buchhandlung Walther König) 2010, S. 293-98.

Das Verlassen des Ateliers. Zwischen emanzipatorischer Einmischung und neoliberaler Flexibilisierung, in: Michael Diers und Monika Wagner (Hg.), Topos Atelier. Werkstatt und Wissensform, Berlin (Akademie Verlag) 2010, S. 191-198.

On Programmatic Investigations of Trans-Locality, in: Reuben Keehan (Hg.), Spaces of Art: Institutional and Post-Institutional Practices in Contemporary Art, Sydney (Artspace) 2009. S. 10- 17.

Who’ s In and Who’ s Out. Redefinitions of citizenship and belonging in a contested society of immigration, in: Be(com)ing Dutch, Ausst.-Kat., Van Abbemuseum Eindhoven, Amsterdam, 2009.

Playing the Wild Child. Art Institutions in a Situation of Changed Public Interest, in: open. Cahier on Art and the Public Domain, SKOR, Rotterdam (Nai publishers) 2008, S. 16-27.

The Rise and Fall of New Institutionalism. Perspectives on a Possible Future. 2007. Dt./engl./es. http://eipcp.net/transversal/0407/moentmann/en

Maria Lind and Nina Möntmann in Conversation, in: Aneta Szylak (Hg.), The Mousetrap Book. On Dealing with Art Institutions in Contemporary Curatorial Practice, Frankfurt/Main (Revolver Publishing) 2007, S. 26-33.

Art and Economy at Documenta 11, in: Marco Stamenkovic (Hg.), art-e-conomy. A theoretical reader, Belgrade 2007, S. 207-2011.

Konflikt als produktive Kraft. Das öffentliche Potenzial von Communities, in: Philipp Oswalt (Hg.), Schrumpfende Städte, Ausst.-Kat., Ostfildern-Ruit (Hatje Cantz) 2006. S. 689ff.

The Enterprise of the Art Institution in Late Capitalism, 2006. Dt./engl./es. http://eipcp.net/transversal/0106/moentmann/en

Atomic tourists – Catch me, if you can. Über das Verschwinden kontaminierter Identitäten, in: Bik van der Pol, Past Imperfect, Ausst.-Kat., Secession Wien, Frankfurt/Main 2005, S. 6-8.

Ich habe am selben Tag wie Brigitte Mohnhaupt Geburtstag. Politische Einrichtungen und kombinatorische Bezüge, in: Christoph Keller (Hg.), Korpys/Löffler, Organisation 1990- 2005, Frankfurt am Main 2005, S. 300-309.

An den Rändern der 1990er Jahre, in: Zusammenhänge herstellen, Ausst.-Kat. Kunstverein Hamburg, Köln (DuMont) 2003, S. 103-112.

Umweltsünden in ein Minimal-Format gepresst – Dan Peterman, in: Skulptur Biennale Münsterland 2003 (Ausst.-Kat.), Freiburg (modo Verlag) 2003, S. 160-165.

Sound aka Space, in: Achim Könneke, Stephan Schmidt-Wulffen (Hg.), Aussendienst, Ausst.- Kat., Freiburg (modo Verlag) 2002, S. 320-335.

raster-noton.archiv für ton und nicht-ton, in: B. von Bismarck, D. Stoller, U. Wuggenig, H.-P. Feldmann & H.-U- Obrist (Hg.), Interarchive, Köln (Verlag der Buchhandlung Walther König) 2002.

Handlungsräume wahrnehmen, in: Minimal Art, Ausst.-Kat., Museum für Neue Kunst/ZKM Karlsruhe Stuttgart (Cantz Verlag) 2001, S. 93-103.