Language Use of German Preschool Children with and without Disabilities

(Boenisch/Sachse, 2004-2007)

The aim of this study was to identify the most frequently words used by German preschool children (3-6 years) with and without physical disabilities.

Methods: Speech samples were collected from 25 typically developing preschool children and 47 preschool children with physical disabilities during play activities. The samples were transcribed verbatim and analyzed with Lingofox© to determine the frequency of the words (basic forms) in each sample. The words were also classified according to the word classes.

Findings: Analyses reveal that

(1) the most frequently used words are mostly grammatical words like yes, a, is, and, I, can, not, and what.

(2) both groups use similar high frequency words.

(3) the top 100 words (listed below) account for more than 65% of the total words communicated.

The results provide a helpful resource for selecting, prioritizing and organizing vocabulary on AAC systems but also for language learning. This data and these insights were the start of a wide range of application projects on the topic of core vocabulary and AAC. Click here for more information.

 

Top 100 from the preschool project (Boenisch/Sachse/Musketa 2007)

Children with physical disabilities (n=47)

Translation

 

Children without disabilities
(n=25)

Translation

ja

yes

1

ein/e/er...

a, an

ein/e/er/...

a, an

2

ist/bin...

is/am

das

the

3

das

the

ist / bin/...

is/am

4

und

and

da

there

5

die

the

ich

I

6

hier

here

die

the

7

ja

yes

und

and

8

ich

I

der

the

9

da

there

nein

no

10

haben

have

hier

here

11

der

the

was

what

12

mal

just

mal

just

13

noch

yet

nicht

not

14

nicht

not

noch

yet

15

nein

no

du

you

16

auch

also, too

jetzt

now

17

so

so

so

so

18

was

what

haben

have 

19

jetzt

now

auch

also, too

20

wir

we

wo

where

21

mit

with

oh

oh

22

aber

but

können

can

23

können

can

machen

make

24

müssen

have to

wir

we

25

in

in

kommen

come

26

dann

then

guck

look

27

guck

look

den

the

28

hm

hm

rein

in, into

29

auf

on, open

Auto

car

30

den

the

denn

because

31

machen

make

mit

with

32

wo

where

Bett

bed

33

man

one

auf

on, open

34

schon

already

in

in

35

mmh

mmh

aber

but

36

rein

in, into

hin

down

37

du

you

doch

but

38

sich

itself/oneself

man

one

39

zu

to, closed

Papa

dad

40

doch

but

mmh

mmh

41

Bett

bed

müssen

have to

42

oh

oh

ah

ah

43

weil

because

zu

to, closed

44

hin

down

wissen

know

45

kommen

come

dann

then

46

Kinder

children

Mama

mom

47

Tisch

table

Ball

ball

48

dem

the

es

it

49

es

it

mein/e/er…

my, mine

50

nur

only

alle

all

51

denn

because

Baby

baby

52

wieder

back, again

Stuhl

chair

53

immer

always

wieder

back, again

54

Mama

mom

mir

me

55

oder

or

na

well

56

wissen

know

gehen

go

57

ganz

really

hallo

hello

58

vielleicht

perhaps

schlafen

sleep

59

für

for

Tisch

table

60

unten

down

weil

because

61

Papa

dad

weg

away/gone

62

Haus/e

house, home

wollen

want

63

wie

as, how

essen

eat

64

im

in the

er

he

65

ins

into the

bitte

please, you're welcome

66

an

to, on

alles

all

67

passt

fits

ins

into the

68

Schrank

cabinet, wardrobe

mh

mh

69

er

he

oben

above, up

70

aus

from, off

sich

itself, oneself

71

Auto

car

wie

as/how

72

wenn

when

zwei

two

73

zwei

two

mehr

more

74

bei

at

oder

or

75

Kissen

cushion

für

for

76

runter

down, downstairs

an

to, on

77

sie

she, they

drin

in it, inside

78

bisschen

a little bit

schon

already

79

oben

above, up

raus

out

80

von

of, from

gucken

watch

81

zum

to the

Haus

house

82

Küche

kitchen

Oma

grandma

83

mir

me

Puppe

doll

84

stehen

stand, be

aus

from, off

85

gehen

go

Bus

bus

86

Kind/er

child, children

ey

ey

87

dort

there

gut

good

88

gar

at all

dem

the

89

soll

shall

unten

down

90

Stuhl

chair

warte

wait

91

Adler

eagle

Banane

banana

92

eins

one

sie

she, they

93

schlafen

sleep

dich

you, yourself

94

äh

um

äh

um

95

will

wants

Schrank

cabinet, wardrobe

96

drauf

on top

rot

red

97

Oma

grandma

gelb

yellow

98

also

so

hart

hard

99

weg

away, gone

For more information:

Boenisch, J./Sachse, S. (2007): Sprachförderung von Anfang an. Zum Einsatz von Kern- und Randvokabular in der frühen Förderung. In: Unterstützte Kommunikation, 3/2007, 12-20.

Boenisch, J./Musketa, B./Sachse, S. (2007): Die Bedeutung des Vokabulars für den Spracherwerb und Konsequenzen für die Gestaltung von Kommunikationsoberflächen. In: Sachse, S./Birngruber,C./Arendes, S. (Hrsg.): Lernen und Lehren in der Unterstützten Kommunikation.Karlsruhe, 355-371.

Sachse,S./Boenisch, J. (2009): Kern- und Randvokabular in der Unterstützten Kommunikation: Grundlagen und Anwendung. In: von Loeper/ISAAC (Hrsg.): Handbuch der Unterstützten Kommunikation, Teil 1: Grundlagen, Karlsruhe.