Social Sciences with a focus on economic education II

 

 

Profile 

The Chair of Social Sciences with a focus on economic education is dedicated to social sciences from a socio-economic perspective. In order to analyse the relationships between the economy, politics and society as well as their institutions, narratives and ways of thinking, we rely on the diversity of social science theories, paradigms and methodologies. Economically shaped life situations are subject to the interdependence of social contexts, cultural influences, historical path dependencies and psychological mechanisms, and are at the same time shaped, formed and guaranteed by political decisions. Assuming that the social sciences are to be understood as an integrative domain, we place research and teaching under the guiding principles of social science multiperspectivity, inter- and transdisciplinarity. The integrative approach that is constitutive for learning in the social sciences is based on core characteristics of the subject area as well as on the subject-didactic principles of situational, lifeworld, problem and science orientation. Currently, we are dealing with the curricular design of (socio-)economic and political education, digitalisation processes in the context of socio-scientific educational concerns, the analysis of learners' preferences and attitudes and the question of the extent to which the concept of statehood is changing under the pressure of privatization.

 

Recent Publications

Engartner, T. (2024, 26. September). Bildung first, digital Second. Der Freitag, S. 6.

Engartner, T., & Heinemann, T. (2024). Pünktlich wie die Eisenbahn. Mythen und Fakten zur Deutschen Bahn. Luxemburg Argumente. https://www.rosalux.de/publikation/id/52526/puenktlich-wie-die-eisenbahn

Heijens, M., & Engartner, T. (2024). Zu qualitativ hochwertiger politischer Bildung befähigen. Weiterbildung, 5. S. 27–29.

Engartner, T. (2024). Raus aus der Bildungsfalle. Westend Verlag. https://westendverlag.de/Raus-aus-der-Bildungsfalle/2123

Engartner, T. (2024, 22. September). Bildung verspricht gesellschaftliche Stabilität. Westend. https://westendverlag.de/comment/detail/0192049358a8706e8c5f3dd57d404696 

Engartner, T. (2024, 19. September). Stoppt die Inflation der guten Noten!. DIE ZEIT, 40, S. 41. https://www.zeit.de/2024/40/bildungssystem-gute-noten-zensuren-abitur-hochschule

Engartner, T. (2024, 3. September). Digitaler Realismus, WDR 5 (Politikum). https://www1.wdr.de/mediathek/audio/wdr5/wdr5-politikum-satire/index.html

Engartner, T. (2024). Vom Schonraum zum Lobbyparkett. Lautstark, 6(4), S. 16–21, www.gew-nrw.de/neuigkeiten/detail/vom-paedagogischen-schonraum-zum-lobbyparkett

Heijens, M. J. M. (2024). Zusammenhangsfaktoren mit dem Fortbildungsverhalten von Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-024-01260-5

Wasenitz, S. (2024). Gesellschaftswissenschaftliche Stundentafeln der Bundesländer im Vergleich. Eine Systematisierung bildungsföderalistischer Heterogenität. zeitschrift für didaktik der gesellschaftswissenschaften 1(15), 84–98. https://doi.org/10.46499/2418.3094

Engartner, T., & Heinemann, T. (2024). Schöne neue Bildungswelt? Warum uns die Digitalisierung der Bildungswelten skeptisch stimmen sollte. Universitas 79(4), S. 10–26.

Engartner, T., Heijens, M., Heinemann, T., & Wasenitz, S. (2024). Erziehungswissenschaftliche Frage- und Problemstellungen im Spannungsfeld politischer und sozioökonomischer Bildung. In J. König, C. Hanisch, P. Hanke, T. Hennemann, K. Kaspar, M. Martens, S. Strauß (Hrsg.), Auf die Lehrperson und ihren Unterricht kommt es an. Zehn Jahre empirische Professions- und Unterrichtsforschung im IZeF der Universität zu Köln (S. 211–228). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830998761

Engartner, T. (2024). Aiguillage raté en direction de la concurrence. Pourquoi l'UE échoue à mettre le ferroviaire sur les rails du succès, Silomag, n°18. https://silogora.org/aiguillage-rate-en-direction-de-la-concurrence-pourquoi-lue-echoue-a-mettre-le-ferroviaire-sur-les-rails-du-succes/

Engartner, T., & Schedelik, M. (2024). Die Flucht in die Privatschulen. Blätter für deutsche und internationale Politik, 69(4), 115–122. https://www.blaetter.de/ausgabe/2024/april/die-flucht-in-die-privatschulen

Thorsteinsen, K., Heijens, M., Parks‐Stamm, E. J., Froehlich, L., & Martiny, S. E. (2024). The role of gender, stress, and social support in parents' pandemic well‐being: A cross‐national study. Family Relations, 1–19. https://doi.org/10.1111/fare.13018

Wasenitz, S. (2024). Gesellschaftswissenschaftliche Stundentafeln der Bundesländer im Vergleich. Eine Systematisierung bildungsföderalistischer Heterogenität. zeitschrift für didaktik der gesellschaftswissenschaften, 1, 84-98. https://doi.org/10.46499/2418.3094

Wasenitz, S., Heijens, M.J.M. (2024). Adam, Hermann (2023): Wirtschaftspolitik. Eine Einführung. Politische Vierteljahresschrift. https://doi.org/10.1007/s11615-024-00536-z

Engartner, T. (2023, 5. Oktober). Investitionen in die Deutsche Bahn. Es lohnt der Blick in die Schweiz. taz – die tageszeitung. https://taz.de/Investitionen-in-die-Deutsche-Bahn/!5961271/

Engartner, T., & Schedelik, M. (2023). Civic Education and Democratic Identity in Contemporary Germany: Pedagogical Principles and Didactic Challenges in Times of Right-Wing Populism. German Politics, 32(3). https://doi.org/10.1080/09644008.2023.2251118

Engartner, T., & Schedelik, M. (2023, 28. November). Teuer, kompliziert und ungerecht. Kölner Stadtanzeiger. https://www.ksta.de/politik/koelner-soziologe-deutsches-gesundheitssystem-teuer-kompliziert-und-ungerecht-684364

Engartner, T., Szukala, A., & Weber, B. (Hrsg.) (2023). Sozioökonomie und Wirtschaftssoziologie im Spiegel sozialwissenschaftlicher Bildung. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36995-8

Jehle, M., & Engartner, T. (2023). Implizite Deutungsmuster von Demokratie. Entscheidungsdynamiken im Kontext von Planspielen. In M. Oberle, & M.-M. Stamer (Hrsg.), Politische Bildung in der superdiversen Gesellschaft (S. 256–265). Wochenschau Verlag. https://www.wochenschau-verlag.de/Diversitaet-und-Demokratie/41591

Jehle, M., Meßner, M. T., & Engartner, T. (2023). Wie können Schüler:innenvorstellungen von demokratischen Entscheidungsprozessen bei der Durchführung von Planspielen rekonstruiert und reflektiert werden? Eine exemplarische Analyse. In D. Harion, N. Morys, & T. Lenz (Hrsg.), Diversität und Demokratie. Gesellschaftliche Vielfalt und die Zukunft der sprachlichen und politischen Bildung (S. 235–237). Wochenschau Verlag. https://www.wochenschau-verlag.de/Diversitaet-und-Demokratie/41591

Kubicki, W., & Engartner, T. (2023). Privatisierung – Optimierung oder Entmenschlichung?. Westend Verlag. https://westendverlag.de/Privatisierung/1607

Laschet, O., & Engartner, T. (2023). Kontroversität statt Neutralität – oder: Warum Werteerziehung unabdingbar ist. Zeitschrift für Praktische Philosophie, 10(1), 341–348. https://doi.org/10.22613/zfpp/10.1.15

Muschaweck, I., Falkenstein, D., Kanwischer, D., Engartner, T. (2023). Social Science Education under Digital Conditions: Examples of Media Practices in Social Networks. Journal of Social Science Education, 22(1), 1–23. https://doi.org/10.11576/jsse-5340

 

 

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