Heterogenität und Inklusion gestalten – Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung (Teilprojekt Qualitätssicherung bis 2018, Teilprojekt Media Labs ab 2019)

Verantwortlich

Prof. Dr. Dr. Kai Kaspar kkaspar[uk]uni-koeln.de

Weiter verantwortlich

Zeitraum

01.10.2015-31.12.2023

Förderung

Beschreibung

Die Kölner Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung (ZuS) greift die Herausforderungen der Lehrer*innenbildung, insbesondere die Anforderungen durch die Inklusion sowie die spezifischen Rahmenbedingungen an der Universität zu Köln auf. Der Titel „Heterogenität und Inklusion gestalten – Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung“ (ZuS) des Projekts schafft einen gemeinsamen Leitgedanken für die Handlungsfelder der Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung. Unser Verständnis von Inklusion schließt alle Aspekte der Vielfalt und Heterogenität des menschlichen Zusammenlebens mit ein und zielt auf eine Steigerung der Teilhabe und der Bildungschancen. Infolgedessen ist die Aufgabe einer inklusiven Bildung die größtmögliche Teilhabe und das individuelle, passgenaue Lernen. Die Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung berücksichtigt Heterogenität innerhalb der Universität auf drei Ebenen: Ebene der Studierende, Ebene der Schülerinnen und Schüler und Ebene der Institute und Fächer Kernanliegen ist die synergetische Zusammenführung aller relevanten Teile der Lehrer*innenbildung und ihre Integration als zentrales Profilmerkmal einer forschungsstarken, international orientierten Universität. Besonderes Augenmerk liegt darauf, die mit der Größe des Standortes verbundenen Chancen zu nutzen und entsprechenden Risiken entgegenzuwirken. Vor diesem Hintergrund sollen in den nächsten Jahren mit den Mitteln der Qualitätsoffensive Lehrerbildung Maßnahmen in vier Handlungsfeldern realisiert werden. Das Ziel der Competence Labs ist, Theorie und Praxis des Lehrens und Lernens in der universitären Ausbildung zu verbinden und zu stärken. Studierenden wird die Gelegenheit geboten, ihre Unterrichtsversuche vor- und nachzubereiten sowie das eigene Handeln zu analysieren und reflektieren. Um die Studierenden auf die Heterogenität der Schülerschaft vorzubereiten, werden in den Bildungswissenschaften sowie in den Fächern inklusionsorientierte Studienanteile entwickelt und vom Handlungsfeld Studium inklusiv koordiniert. Die Rahmenbedingungen sind hierbei die Neuerung des LABGs hin zu einem professionellen Umgang mit Vielfalt und zu einem inklusiven Schulsystem. Die Nachwuchsförderung entwickelt Angebote für den wissenschaftlichen Nachwuchs in den Fachdidaktiken und Bildungswissenschaften, z.B. Forschungsklassen für Studierende im Master of Education oder ein Vernetzung und Qualifikationsprogramm für abgeordnete Lehrkräfte. Alle zentralen Maßnahmen werden durch eine Qualitätssicherung begleitet. Diese umfasst ein hochschulweites Bildungsmonitoring, Analysen zur Lernwirksamkeit spezifischer Lehrinnovationen und eine umfassende Dissemination und Verwertung von Ergebnissen. Die Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung greift damit die Herausforderungen der Inklusion auf und konkretisiert die Forderungen aus Politik und Wissenschaft hin zu einer inklusiven Ausrichtung der Bildung. English abstract: The project addresses the challenges of teacher education, in particular the demands of inclusion and the specific framework conditions at the University of Cologne. The project's title "Shaping Heterogeneity and Inclusion - Future Strategy for Teacher Education" (ZuS) creates a common guiding idea for the fields of action. Our understanding of inclusion includes all aspects of the diversity and heterogeneity of human coexistence and aims to increase participation and educational opportunities. Consequently, the task of inclusive education is the greatest possible participation and individual tailor-made learning. The project takes heterogeneity within the university into account at three levels: Level of students, level of pupils as well as level of institutes and scientific disciplines. The core concern is the synergetic combination of all relevant parts of teacher education and their integration as a central profile characteristic of a research-strong, internationally oriented university. Particular attention is paid to exploring the opportunities associated with the size of the location and to counteracting the corresponding risks. Against this background, measures in four fields of action are to be implemented over the next few years. The aim of the Competence Labs is to combine and strengthen the theory and practice of teaching and learning in university education. Students are given the opportunity to prepare and follow up their teaching attempts and to analyze and reflect on their own actions. In order to prepare students for the heterogeneity in school, inclusion-oriented study components are developed in the educational sciences and the Study Inclusive. The framework conditions are the innovation of the LABG towards a professional approach to diversity and an inclusive school system. The promotion of young academics is a further aim of the project, e.g. through research classes for students in the Master of Education or a networking and qualification programme for deputized teachers. All central measures are accompanied by the Quality Assurance. This includes university-wide monitoring of education, analyses of the learning effectiveness of specific teaching innovations, and comprehensive dissemination and exploitation of results.

Description

The project addresses the challenges of teacher education, in particular the demands of inclusion and the specific framework conditions at the University of Cologne. The project's title "Shaping Heterogeneity and Inclusion - Future Strategy for Teacher Education" (ZuS) creates a common guiding idea for the fields of action. Our understanding of inclusion includes all aspects of the diversity and heterogeneity of human coexistence and aims to increase participation and educational opportunities. Consequently, the task of inclusive education is the greatest possible participation and individual tailor-made learning. The project takes heterogeneity within the university into account at three levels: Level of students, level of pupils as well as level of institutes and scientific disciplines. The core concern is the synergetic combination of all relevant parts of teacher education and their integration as a central profile characteristic of a research-strong, internationally oriented university. Particular attention is paid to exploring the opportunities associated with the size of the location and to counteracting the corresponding risks. Against this background, measures in four fields of action are to be implemented over the next few years. The aim of the Competence Labs is to combine and strengthen the theory and practice of teaching and learning in university education. Students are given the opportunity to prepare and follow up their teaching attempts and to analyze and reflect on their own actions. In order to prepare students for the heterogeneity in school, inclusion-oriented study components are developed in the educational sciences and the Study Inclusive. The framework conditions are the innovation of the LABG towards a professional approach to diversity and an inclusive school system. The promotion of young academics is a further aim of the project, e.g. through research classes for students in the Master of Education or a networking and qualification programme for deputized teachers. All central measures are accompanied by the Quality Assurance. This includes university-wide monitoring of education, analyses of the learning effectiveness of specific teaching innovations, and comprehensive dissemination and exploitation of results.