Das Lied im NS-Widerstand

Verantwortlich

- Astrid Reimers astrid.reimers[uk]uni-koeln.de

Weiter verantwortlich

Zeitraum

01.01.2018-31.12.2019

Förderung

Beschreibung

Seit Ende der sechziger Jahre (Ernst Klusen. 1969. Das Liedgut der in der NS-Zeit verbotenen Jugendorganisationen. ad marginem 13) hat sich im Institut ein eigener Forschungsbereich „Musikalische Volkskultur in den beiden Diktaturen des 20. Jahrhunderts in Deutschland“ mit seinem Kernprojekt „Das Lied im NS-Widerstand“ herausgebildet. Insbesondere anhand schriftlicher Äußerungen (Tagebücher, Erlebnisberichte, Fragebögen) und Aussagen zahlreicher Zeitzeugen sowie Gestapo- und Prozessakten wird die Funktion des Liedes als geistige Waffe politischer und weltanschaulicher Opposition gegen den Nationalsozialismus untersucht. Um die Ergebnisse dieser langjährigen Forschung zu dokumentieren, sie fortzusetzen und dies einer breiteren Öffentlichkeit verfügbar zu machen, wird ein Online-Lexikon erstellt, in dem Lieder im NS-Widerstand mit den entsprechenden bereits publizierten Texten aus der Instituts-Forschung sowie weiteren Informationen verknüpft werden.

Description

Since the 1960s (Ernst Klusen. 1969. Das Liedgut der in der NS-Zeit verbotenen Jugendorganisationen. ad marginem 13) a particular research focus has been established at the institutes’ studies of "Musical folk culture in both dictatorships of 20th century Germany": the project "Song in the NS resistance movement". Taking into account written sources (diaries, witness accounts, questionnaires) and oral interviews with contemporary witnesses, as well as legal and Gestapo files, this project analyzes the multilayered functions of song as spiritual weapons of political and ideological resistance against National Socialism. The main foci are singing practices of outlawed but secretly organized youth groups and religious groups, political groups and military resistance groups as well as critical individuals. Furthermore singing activities in concentration camps are examined as performances countering anarchy and chaos. Beyond that, songs are valuable documents about everyday life during the NS regime. Songs, song parodies and newly texted song versions served as a tool to express discontent, protest and resistance the population; they also served as codes to recognize like-minded dissidents. Such manifestations of opposition were suspiciously observed by the state authorities, were brutally suppressed or ruthlessly persecuted. They often served as "proof" and incriminating evidences during juridical processes.