R/EQUAL - Requalification of (recently) immigrated refugee teachers in Europe

Verantwortlich

Dr. Henrike Terhart

Weiter verantwortlich

Zeitraum

01.09.2018-28.02.2021

Förderung

Beschreibung

Seit 2015 ist Europa zu einem zentralen Ziel für viele Migrant*innen und geflüchteten Menschen weltweit geworden. Schweden, Deutschland und Österreich sind die Hauptzielländer für viele neu zugewanderte Menschen aus Konflikt- und Kriegsgebieten. Innerhalb dieser Gruppe sind auch Lehrkräfte nach Europa gekommen. Die Chancen für die Anerkennung international erworbener Qualifikationen hängen von der jeweiligen nationalen Migrationspolitik und den Strukturen der Lehrer*innenbildung ab. Die meisten dieser international ausgebildeten Akademiker*innen können nicht ohne weitere Qualifizierung als Lehrkräfte in Schweden, Österreich oder Deutschland arbeiten. (R)EQUAL unterstützt bestehende Programme für (neu) zugewanderte und geflüchtete Lehrkräfte an den Universitäten Stockholm, Wien, Köln und der PH Weingarten durch die Zusammenarbeit auf europäischer Ebene. Das für die Durchführung von Weiterqualifizierungsangeboten bestehende Fachwissen wird als Open-Access-Material für weitere europäische Hochschulen zur Verfügung gestellt: Theoretische Rahmenanalyse: Vergleich der rechtlich-administrativen Rahmenbedingungen für den Zugang neu zugewanderter Lehrkräfte in den beteiligten Ländern Handbuch zum Sprachenlernen unter Berücksichtigung des Translanguaging-Ansatzes für die Hochschulbildung Methodensammlung zur Bearbeitung des Themas Heterogenität und Schule unter Berücksichtigung der europäischen Antidiskriminierungspolitik in der Hochschulbildung Allgemeine Leitlinie mit allen Ergebnissen sowie weitere Empfehlungen zur Einrichtung eines Programms für (neu) zugewanderte und geflüchtete Lehrkräfte. R/EQUAL verfolgt einen partizipativen Ansatz, der die (neu) zugewanderten Lekräfte aktiv an der Entwicklung und Überprüfung der Materialen beteiligt. Der gewählte partizipative Ansatz wird innerhalb des Projekts evaluiert. beteiligt: Petr Frantik

Description

In times of increased migration since 2015, Europe has become a central destination for a high number of migrants and refugees worldwide. Sweden, Germany and Austria are the main target countries for many recently immigrated people from conflict and war zones. Within this group also teachers have come to Europe. The possibilities to acknowledge the qualifications of these highly skilled migrants vary according to the respective national migration policy and the structures of teacher education. Most of these internationally educated academics cannot work as teachers in the host country without further qualification. (R)EQUAL focuses on international networking and the exchange of expertise in the field of higher education activities concerning (recently) immigrated and refugee teachers in Europe. (R)EQUAL supports existing programmes at the Universities Stockholm, Vienna, Cologne and the University of Education Weingarten by collaborating on a European level. At the same time, the collected expertise for running a programme in the future is provided for other Higher Education institutions in Europe. On this account open-access modules will be developed: • a theoretical framework with a comparative analysis of the current situation of (recently) immigrated and refugee teachers, • a manual for language learning considering all language competencies existing in a translingual learning setting in Higher Education, • a toolbox of educational methods for working on the topic of heterogeneity and school considering the European anti-discrimination policy and • a general guideline including all results as well as further recommendations to set up a programme for (recently) immigrated and refugee teachers. (R)EQUAL is based on the overall conviction that the project activities need to be carried out together with the target group. Therefore (recently) immigrated and refugee teachers are involved in the development and application of the project results. The chosen participatory approach will be evaluated within the project. team member: Petr Frantik