Lukas Baumanns, University of Cologne

Prof. Maike Schindler's Lab

 

Research interests

  • Mathematical difficulties
  • Early mathematics learning
  • Eye tracking as a research method in mathematics education
  • Problem posing
  • Problem solving
  • Mathematical creativity

 

Publications

2022

Baumanns, L., & Rott, B. (2022, accepted). Identifying metacognitive behavior in problem-posing activities. Development of a framework and a proof of concept. International Journal of Science and Mathematics Education.

Baumanns, L., & Rott, B. (2022). The process of problem posing: Development of a descriptive phase model of problem posing. Educational Studies in Mathematics, 110, 251–269.

Papadopoulos, I., Patsiala, N., Baumanns, L., & Rott, B. (2022). Multiple approaches to problem posing: Theoretical considerations to its definition, conceptualization, and implementation.  CEPS Journal, 12(1), 13–34.

Baumanns, L., & Rott, B. (2022). Developing a framework for characterizing problem-posing activities: A review. Research in Mathematics Education, 24(1), 28–50.

Baumanns, L. (2022, accepted). Four mathematical miniatures on problem posing. In D. Sarikaya, K. Heuer, L. Baumanns, & B. Rott (Eds.), Problem Posing and Solving for Mathematically Gifted and Interested Students – Best Practices, Research and Enrichment. Springer.

Baumanns, L., Pitta-Pantazi, D., Demosthenous, E., Christou, C., Lilienthal, A. J., & Schindler, M. (2022a). How do first-grade students recognize patterns? An eye-tracking study. In C. Fernández, S. Llinares, Á. Gutiérrez, & P. N. (Eds.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME45) (Vol. 2). (pp. 59–66). PME.

Baumanns, L., Pitta-Pantazi, D., Demosthenous, E., Christou, C., Lilienthal, A. J., & Schindler, M. (2022b). Identification of first-grade students at risk of developing mathematical difficulties through online measures in arithmetic and pattern tasks: A study using error rates and response times. Proceedings of the Twenfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12).

Lai, J., Asghari, P., Baumanns, L., Pihl, A., Lilienthal, A. J., & Schindler, M. (2022). An adaptive learning system on diagnostics and support of basic arithmetics skills with webcam-based eye tracking. PME45. 

Baumanns, L., Pitta-Pantazi, D., Demosthenous, E., Christou, C., Lilienthal, A. J., & Schindler, M. (2022c). Welche Vorgehensweisen nutzen Erstklässler*innen bei Musterfolgeaufgaben? Eine Eye-Tracking-Untersuchung. Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 

2021

Baumanns, L., & Rott, B. (2021b). Rethinking problem-posing situations: A review.  Investigations in Mathematics Learning, 13(2), 59–76.

Court, L., Dohmen, T., Baumanns, L., Rott, B., & Herzmann, P. (2021). Das Bedürfnis nach Gewissheit und Konkretion. Rekonstruktionen der Orientierungen von Mathematikstudent*innen im Hinblick auf die Reformerwartung Inklusion.  Zeitschrift für empirische Hochschulforschung (ZeHf), 5(1), 38–54.

Baumanns, L., Sturm, N., & Rott, B. (Eds.). (2021). Mit Abstand die beste Tagung. Tagungsband der Herbsttagung des GDM-Arbeitskreises Problemlösen 2020. WTM.

Baumanns, L., & Rott, B. (2021a). Metacognitive behaviour in problem posing – A case study. In M. Inprasitha, N. Changsri, & N. Boosena (Eds.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME44) (Vol. 2). (pp. 47–55). PME.

Baumanns, L., & Rott, B. (2021d). Revisiting Problem Posing: Versuch einer konzeptuellen Ordnung. In L. Baumanns, N. Sturm, & B. Rott (Eds.), Mit Abstand die beste Tagung. Tagungsband der Herbsttagung des GDM-Arbeitskreises Problemlösen 2020. (pp. 19–34). WTM.

2020

Baumanns, L., Dick, J., Söhling, A.-C., Sturm, N., & Rott, B. (Eds.). (2020). Wat jitt dat, wenn et fädich es? Tagungsband der Herbsttagung des GDM-Arbeitskreises Problemlösen in Köln 2019. WTM.

Baumanns, L., & Rott, B. (2020c). Zum Prozess des Aufwerfens mathematischer Probleme – Validierung eines deskriptiven Prozessmodells. In L. Baumanns, J. Dick, A.-C. Söhling, N. Sturm, & B. Rott (Eds.), Wat jitt dat, wenn et fädich es? Tagungsband der Herbsttagung des GDM-Arbeitskreises Problemlösen in Köln 2019. (pp. 87–100). WTM.

Söhling, A.-C., Dick, J., Baumanns, L., Bruder, R., Fritzlar, T., Aßmus, D., Förster, F., Ambrus, G., Joklitschke, J., Möller, A., Gebel, I., & Rott, B. (2020). Qualitative Analysen und Interpretationen eines Problembearbeitungsprozesses – Ein Vergleich verschiedener Ansätze. In L. Baumanns, J. Dick, A.-C. Söhling, N. Sturm, & B. Rott (Eds.), Wat jitt dat, wenn et fädich es? Tagungsband der Herbsttagung des GDM- Arbeitskreises Problemlösen in Köln 2019. (pp. 187–213). WTM.

Baumanns, L. (2020). Bazo – Potenzial eines produktiven Übungsspiels zum Platzieren von Brüchen am Zahlenstrahl. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020. (pp. 93–96). WTM.

Baumanns, L., & Rott, B. (2020b). Aufgabenvariation – Eine Analyse im Spannungsfeld zwischen Routineaufgaben und Problemen. In A. Frank, S. Krauss, & K. Binder (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2019. 53. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. Band 1. (pp. 93–96). WTM.

Baumanns, L., Dick, J., & Rott, B. (2020b). Verschlüsselung, Fehlerbeseitigung & Kompression. Codieren im Mathematikunterricht. mathematik lehren, 219, 2–7.

2019

Baumanns, L., & Rott, B. (2019). Is problem posing about posing „problems“? A terminological framework for researching problem posing and problem solving. In I. Gebel, A. Kuzle, & B. Rott (Eds.), Proceedings of the 2018 Joint Conference of ProMath and the GDM Working Group on Problem Solving. (pp. 21–32). WTM.

Baumanns, L., & Scharnberg, S. (2019). The role of protagonists in implementing research on problem solving in school practice. In I. Gebel, A. Kuzle, & B. Rott (Eds.), Proceedings of the 2018 Joint Conference of ProMath and the GDM Working Group on Problem Solving. (pp. 213–214). WTM.

Joklitschke, J., Baumanns, L., & Rott, B. (2019). The intersection of problem posing and creativity: A review. In M. Nolte (Ed.), Including the Highly Gifted and Creative Students – Current Ideas and Future Directions. Proceedings of the 11th International Conference on Mathematical Creativity and Giftedness (MCG 11). (pp. 59–67). WTM.

2018

Baumanns, L., & Rott, B. (2018b). Problem Posing – Ergebnisse einer empirischen Analyse zum Prozess des strukturierten Aufwerfens mathematischer Probleme. In B. Rott, A. Kuzle, & R. Bruder (Eds.), Herbsttagung des GDM Arbeitskreises Problemlösen 2017. (pp. 37–51), WTM.

Rott, B., & Baumanns, L. (2018). Auf der Suche nach einer "gerechten" Punktevergabe bei Wettbewerben – Eine Auswertung der Vorrunde des Pangea-Mathematikwettbewerbs 2016. In B. Rott, A. Kuzle, & R. Bruder (Eds.),Herbsttagung des GDM Arbeitskreises Problemlösen 2017. (pp. 169–182). WTM.

Baumanns, L., & Rott, B. (2018a). Problem Posing – Ergebnisse einer empirischen Analyse zum Prozess des strukturierten Aufwerfens mathematischer Probleme. In Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018. Vorträge zur Mathematikdidaktik und zur Schnittstelle Mathematik/Mathematikdidaktik auf der gemeinsamen Jahrestagung GDM und DMV 2018 (52. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik). (pp. 205–208). WTM.