Mathematical giftedness and creativity (selection)

 

2020

Schindler, M., & Bakker, A. (2020). Affective field during collaborative problem posing and problem solving: A case study. Educational Studies in Mathematics, 1-22 (Online First). doi: 10.1007/s10649-020-09973-0

2019

Schindler, M., & Lilienthal, A.J. (2019). Students' mathematical creativity process: Insights from eye-tracking-stimulated recall interview. International Journal of Science and Mathematics Education, 1-22 (Online First). doi: 10.1007/s10763-019-10033-0

Joklitschke, J., Schindler, M., & Rott, B. (2019). Notions, definitions, and components of mathematical creativity: An overview. In M. Graven, H. Venkat, A.A. Essien, & P. Vale (Hrsg.), Proceedings of 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, S. 440-447). Pretoria, Südafrika: PME. 

2018

Schindler, M., Joklitschke, J., & Rott, B. (2018). Mathematical creativity and its subdomain-specificity. Investigating the appropriateness of solutions in Multiple Solution Tasks. In M. F. Singer (Hrsg.), Mathematical creativity and mathematical giftedness. Enhancing creative capacities in mathematically promising students (S. 115-142). New York: Springer. doi: 10.1007/978-3-319-73156-8_5

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2018). Theories about mathematical creativity in contemporary research: a literature review. In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Hrsg.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, S. 171-178). Umeå, Schweden: PME. 

2017

Schindler, M., & Rott, B. (2017). Networking theories on giftedness. What we can learn from synthesizing Renzulli's domain general and Krutetskii's mathematics-specific theory. Education Sciences, 7(1), 6; doi:10.3390/educsci7010006

Schindler, M., & Lilienthal, A.J. (2017). Eye-tracking as a tool for investigating mathematical creativity from a process-view. D. Pitta-Pantazi (Hrsg.), Proceedings of the 10th International Conference on Mathematical Creativity and Giftedness (MCG 10) (S. 45-50). Nicosia, Zypern: Department of Education, University of Cyprus.

Lilienthal, A.J., & Schindler, M. (2017). Conducting dual portable eye-tracking in mathematical creativity research. In B. Kaur, W.K. Ho, T.L. Toh, & B.H. Choy (Hrsg.), Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, S. 233). Singapur: PME.

Rott, B., & Schindler, M. (2017). Mathematische Begabung in den Sekundarstufen erkennen und angemessen aufgreifen. Ein Konzept für Lehrerfortbildungen. In J. Leuders, M. Lehn, T. Leuders, S. Ruwisch, & S. Prediger (Hrsg.), Mit Heterogenität im Mathematikunterricht umgehen lernen. Konzepte und Perspektiven für eine zentrale Anforderung an die Lehrerbildung (S. 235-245). Wiesbaden: Springer Spektrum. doi: 10.1007/978-3-658-16903-9_22

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2017). The challenges of identifying giftedness in upper secondary classes. In B. Kaur, W.K. Ho, T.L. Toh, & B.H. Choy (Hrsg.), Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, S. 216). Singapur: PME.

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2017). Mathematische Begabung in der Sekundarstufe II ‒ die Herausforderung der Identifikation. In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017 (S. 509-512). Münster: WTM.

Joklitschke, J., Rott, B. & Schindler, M. (2017). Zu Konzeptualisierungen mathematischer Kreativität sowie möglichen Studiendesigns. In M. Beyerl, J., J. Fritz, A. Kuzle, M. Ohlendorf, & B. Rott (Hrsg.), Mathematische Problemlösekompetenzen fördern. Tagungsband der Herbsttagung des GDM-Arbeitskreises Problemlösen in Braunschweig (S. 119-133). Münster: WTM.

2016

Schindler, M. (2016). Stärken beim Begründen. Natürlich differenzierend! Mathematik lehren, 195, 20-24.

Schindler, M., & Rott, B. (2016). Kreativität, Interesse und Talente. Mathematische Begabung vielfältig denken. Mathematik lehren, 195, 2-7.

Schindler, M., & Joklitschke, J. (2016). Designing tasks for mathematically talented students. In K. Krainer & N. Vondrová (Hrsg.), Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 9) (S. 1066-1072). https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01287313/document

Schindler, M., Lilienthal, A.J., Chadalavada, R., & Ögren, M. (2016). Creativity in the eye of the student. Refining investigations of mathematical creativity using eye-tracking goggles. In C. Csíkos, A. Rausch, & J. Szitányi (Hrsg.), Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME), Vol. 4 (S. 163-170). Szeged, Ungarn: PME.

Rott, B., & Schindler, M. (2016) Sorting existing theories in the field of mathematical giftedness along two dimensions. Paper presented at the 13th International Congress on Mathematical Education (ICME-13), Hamburg 2016.

Joklitschke, J., Rott, B. & Schindler, M. (2016). Correlations between creativity in geometry and algebra. In C. Csíkos, A. Rausch & J. Szitányi (Hrsg.), Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S. 181). Szeged, Ungarn: PME.

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2016). Measuring mathematical creativity: Towards a conformation and refinement of a test-instrument. In T. Fritzlar, D. Aßmus, A Kuzle, & B. Rott (Hrsg.), Problem solving in mathematics education. Proceedings of the 2015 joint 17th conference of ProMath and the 2nd GDM working group on problem solving (S. 149-158), University of Halle-Wittenberg, Germany, September 3‒5, 2015. Münster: WTM.

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2016). Erfassung mathematischer Kreativität ‒ Herausforderungen valider Untersuchungsmethoden. In Institut für Mathematik und Informatik der pädagogischen Hochschule Heidelberg (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2016 (S. 497-501). Münster: WTM.

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2016) Revisiting the identification of mathematical creativity: Validity concerns regarding the correctness of solutions. Paper presented at the 13th International Congress on Mathematical Education (ICME-13), Hamburg 2016.

2015

Schindler, M., Schauf, E.-M., & Hesse, J. H. (2015). Mathematisch interessierte Köpfe anregen (MiKa!). Ein Konzept zur Begabtenförderung im Fach Mathematik für das Gymnasium. Mathematisch Naturwissenschaftlicher Unterricht, 68(6), 331-337.