Publications

 

 

2022

Schindler, M., & Lilienthal, A. J. (2022). Students’ collaborative creative process and its phases in mathematics: An explorative study using dual eye tracking and stimulated recall interviews. ZDM–Mathematics Education, 1–16.

Schindler, M., Doderer, J. H., Simon, A. L., Schaffernicht, E., Lilienthal, A. J., & Schäfer, K. (accepted/in press). Small number enumeration processes of deaf or hard-of-hearing students: A study using eye tracking and Artificial Intelligence. Frontiers in Psychology.

Schindler, M. & Schindler, F. (accepted/in press). Förderung der strukturierten Anzahlerfassung bei Kindern mit Rechenschwierigkeiten: Eine Eye-Tracking Studie zur Evaluation einer schulischen Intervention in Klasse 5. In P. Klein, N. Graulich, M. Schindler, & J. Kuhn (Hrsg.), Eye Tracking als Methode in der Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik: Forschung und Praxis. Berlin: Springer.

Asghari, P., Schindler, M., & Lilienthal, A. J. (accepted/in press). Can eye tracking with pervasive webcams replace dedicated eye trackers? An experimental comparison of eye-tracking performance. HCI International 2022 Conference Proceedings. Communications in Computer and Information Science (CCIS) Series.

Baumanns, L., Pitta-Pantazi, D., Demosthenous, E., Christou, C., Lilienthal, A. J., & Schindler, M. (accepted/in press). How do first-grade students recognize patterns? An eye-tracking study. In C. Fernández, S. Llinares, Á. Gutiérrez, & P. N. (Eds.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME45) (Vol. 2). (pp. 59–66). PME.

Baumanns, L., Pitta-Pantazi, D., Demosthenous, E., Christou, C., Lilienthal, A. J., & Schindler, M. (accepted/in press). Identification of first-grade students at risk of developing mathematical difficulties through online measures in arithmetic and pattern tasks: A study using error rates and response times. Proceedings of the Twenfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12).

Baumanns, L., Pitta-Pantazi, D., Demosthenous, E., Christou, C., Lilienthal, A. J., & Schindler, M. (in press). Welche Vorgehensweisen nutzen Erstklässler*innen bei Musterfolgeaufgaben? Eine Eye-Tracking-Untersuchung.  Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 

Lai, J., Baumanns, L., Asghari, P., Pihl, A., Lilienthal, A. J., Simon, A. L., & Schindler, M. (2022). A digital adaptive learning system for diagnostics and support of basic arithmetic competencies. In C. Fernández, S. Llinares, A. Gutiérrez, & N. Planas (Eds.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, p. 368). PME.

Schäfer, K., Gohmann, L., Westerhoff, H., & Schindler, M. (accepted/in press). Gebärdensprachvideos als Hilfe beim Bearbeiten mathematischer Textaufgaben bei gehörlosen Schüler:innen. Eine schulische Intervention mit Tablet-Computern. Das Zeichen.

Simon, A. L., Rott, B., & Schindler, M. (accepted/in press). Haben Kinder mit Rechenschwierigkeiten auch Schwierigkeiten im Bereich Geometrie? Eine Eye-Tracking Studie zur Identifikation von Dreiecken bei Schüler*innen im inklusiven Kontext. In P. Klein, N. Graulich, J. Kuhn & M. Schindler (Eds.), Eye-Tracking in der Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik. Springer.

Simon, A. L., Rott, B., & Schindler, M. (accepted/in press). Strategy use in number line tasks: An exploratory eye-tracking study. Proceedings of the 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education.

Simon, A. L., & Schindler, M. (accepted/in press). Strategy use in number line tasks of students with mathematical difficulties: An eye-tracking study. In C. Fernández, S. Llinares, A. Gutiérrez, & N. Planas (Eds.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. PME

Simon, A. L., & Schindler, M. (in press). Wie Kinder mit Schwierigkeiten im Rechnenlernen am markierten Zahlenstrahl vorgehen: Eine Eye-Tracking-Studie. Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. WTM.

Thomaneck, A., Vollstedt, M., & Schindler, M. (accepted/in press). Students’ perception of change in graphs: An eye-tracking study. Proceedings of the 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education.

Thomaneck, A., Vollstedt, M., & Schindler, M. (in press). Eye-Tracking und Stimulated Recall Interviews zur Strategieanalyse bei der Erfassung der Änderung von Graphen. Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. WTM.

 

2021

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2021). Notions of mathematical creativity in mathematics education research: A systematic literature review. International Journal of Science and Mathematics Education, 1–21.

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2021). Kreativität im Unterricht – drei konkrete Zugänge. Mathematik lehren, 227, 18–21.

Schäfer, K., Gohmann, L., Westerhoff, H., & Schindler, M. (2021). Using sign language videos to help deaf students understand and solve word problems in mathematics: Results of a school intervention. In M. Inprasitha, N. Changsri, & N. Boonsena (Hrsg.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, S. 1–9). Khon Kaen, Thailand: PME.

Schindler, F., & Schindler, M. (2021). (Wie) kann Schulassistenz Kinder und Jugendliche mit Beeinträchtigung des Sehens in der inklusiven Schule unterstützen? Herausforderungen und Chancen. blind – sehbehindert, 141(4), 331–337.

Schindler, F., & Schindler, M. (2021). Ressourcen und Belastungen im Arbeitsfeld Schulassistenz: Eine explorative Interviewstudie mit Schulassistent*innen verschiedener Schulformen in NRW. Qualifizierung für Inklusion, 3(1), 1–20. 

Schindler, M. (2021). Eye-Tracking in der mathematikdidaktischen Forschung: Chancen und Herausforderungen. In K. Hein, C. Heil, S. Ruwisch & S. Prediger (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2021 auf der 55. Jahrestagung der Gesellschaft für Mathematik (S. 21–28). Münster: WTM.

Simon, A.L., Rott, B., & Schindler, M. (2021). Identification of geometric shapes: An eye-tracking study on triangles. In M. Inprasitha, N. Changsri, & N. Boonsena (Hrsg.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, S. 47–55). Khon Kaen, Thailand: PME.

Thomaneck, A., Vollstedt, M., & Schindler, M. (2021). Students’ perception of change in graphs: An eye-tracking study. In M. Inprasitha, N. Changsri, & N. Boonsena (Hrsg.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, S. 184). Khon Kaen, Thailand: PME.

 

2020

Schindler, M., & Bakker, A. (2020). Affective field during collaborative problem posing and problem solving: A case study. Educational Studies in Mathematics, 1-22 (Online First). doi: 10.1007/s10649-020-09973-0 

Schindler, M., & Lilienthal, A.J. (2020). Students' mathematical creativity process: Insights from eye-tracking-stimulated recall interview. International Journal of Science and Mathematics Education, 18, 1565-1586. doi: 10.1007/s10763-019-10033-0 

Schindler, M., Schovenberg, V., & Schabmann, A. (2020). Enumeration processes of children with mathematical difficulties: An explorative eye-tracking study on subitizing, groupitizing, counting, and pattern recognition. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 18(2), 193-211. 

Chadalavada, R., Andreasson, H., Schindler, M., Palm, R., & Lilienthal, A.J. (2020). Bi-directional  navigation intent communication using spatial augmented reality and eye-tracking glasses for improved safety in human robot interaction. Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, 61, 101830. doi: 10.1016/j.rcim.2019.101830  

Hjelte, A., Schindler, M., & Nilsson, P. (2020). Kinds of mathematical reasoning addressed in empirical research in mathematics education: A systematic review. Education Sciences, 10(10), 1-15. doi: 10.3390/educsci10100289 

Schindler, M., Schaffernicht, E., & Lilienthal, A.J. (2020). Identifying student strategies through eye tracking and unsupervised learning: The case of quantity recognition. In M. Inprasitha, N. Changsri, & N. Boonsena (Hrsg.), Interim Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S. 518-527). Khon Kaen, Thailand: PME. 

Simon, A.L., & Schindler, M. (2020). A comparative analysis of eye tracking and thinking aloud in number line estimation tasks: A study on students with and without mathematical difficulties. In M. Inprasitha, N. Changsri, & N. Boonsena (Hrsg.), Interim Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S. 537-545). Khon Kaen, Thailand: PME. 

Schindler, M., & Helmer, T. (2020). Vorwissen zu negativen Zahlen in Kontexten: Eine empirische Studie im Förderschwerpunkt Lernen.  In H.-S. Siller, W. Weigel, & J.F. Wörler (Hrsg.). Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 805-808). Münster: WTM.

Thomaneck, A., Schindler, M., & Vollstedt, M. (2020). Kognitive Prozesse bei der Erfassung funktionaler Zusammenhänge: Eine Eye-Tracking  Studie. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J.F. Wörler (Hrsg.). Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 1487). Münster: WTM.

Simon, A.L., & Schindler, M. (2020). Anordnung von Zahlen am Zahlenstrahl: Ein Vergleich der Erkenntnisse durch Eye Tracking und durch Lautes Denken bei Kindern mit und ohne Rechenschwierigkeiten. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J.F. Wörler (Hrsg.). Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 877-880). Münster: WTM.

 

2019

Schindler, M., & Lilienthal, A.J. (2019). Domain-specific interpretation of eye tracking data: Towards a refined use of the eye-mind hypothesis for the field of geometry. Educational Studies in Mathematics, 101(1), 123-139.

Schindler, M., Bader, E., Lilienthal, A.J., Schindler, F., & Schabmann, A. (2019). Quantity recognition in structured whole number representations of students with mathematical difficulties: An eye-tracking study. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 17(1), 5-28.

Seidouvy, A., & Schindler, M. (2019). An inferentialist account of students' collaboration in mathematics education. Mathematics Education Research Journal, 1-21 (Online First). doi: 10.1007/s13394-019-00267-0

Schäfer, K., Doderer, J.H., & Schindler, M. (2019). Mathematiklernen im Kontext Hörschädigung - eine Untersuchung am Beispiel der negativen Zahlen. Hörgeschädigten Pädagogik, 73(1), 8-18.

Seidouvy, A., Helenius, O., & Schindler, M. (2019). Authority in students' peer collaboration in statistics: An empirical study based on inferentialism. Nordic Studies in Mathematics Education, 24(2), 25-48. 

Schindler, M. Karnes, J., Urton, K., & Grünke, M. (2019). Mathematical learning difficulties: Introduction to a special issue. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 17(1), 1-3.

Urton, K. Schindler, M., Karnes, J., & Grünke, M. (2019). Editorial to the special issue II on "mathematical learning difficulties". Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 17(2), 145-148. 

Schindler, M., & Rott, B. (2019). Mathematische Begabung inklusiv(e): Schulische Inklusion mit Blick auf mathematische Begabungen. In K. Pamperien & A. Pöhls (Hrsg.), Alle Talente wertschätzen - Grenz- und Beziehungsgebiete der Mathematikdidaktik ausschöpfen. Festschrift für Marianne Nolte (S. 200-212). Münster: WTM. 

Schindler, M., Schaffernicht, E., & Lilienthal, A.J. (2019). Differences in quantity recognition of students with and without mathematical difficulties: Analysis through eye-tracking and AI. In M. Graven, H. Venkat, A.A. Essien, & P. Vale (Hrsg.), Proceedings of 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, S. 281-288). Pretoria, Südafrika: PME. 

Lilienthal, A.J., & Schindler, M. (2019). Eye tracking research in mathematics education: A PME literature review. In M. Graven, H. Venkat, A.A. Essien, & P. Vale (Hrsg.), Proceedings of 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, S. 62). Pretoria, Südafrika: PME.

Joklitschke, J., Schindler, M., & Rott, B. (2019). Notions, definitions, and components of mathematical creativity: An overview. In M. Graven, H. Venkat, A.A. Essien, & P. Vale (Hrsg.), Proceedings of 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, S. 440-447). Pretoria, Südafrika: PME. 

Schindler, M. (2019). Anzahlerfassung am digitalen Rechenrahmen und Hunderterfeld bei Kindern mit und ohne Rechenschwäche: Vergleich von Eye-Tracking und Lautem Denken. In A. Frank, S. Krauss, & K. Binder (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2019, Minisymposium „Eye Tracking: Eine Methode zur Erfassung kognitiver Prozesse in der Mathematikdidaktik" (S. 1247-1250). Münster: WTM. 

Schindler, M. (2019). Kompetenzen auf- und Kontaktängste abbauen. Zur Ausbildung von Lehramtsstudierenden für die Tätigkeit im inklusiven Mathematikunterricht. In M. Degeling, N. Franken, S. Freund, S. Greiten, D. Neuhaus, & J. Schellenbach-Zell (Hrsg.), Herausforderung Kohärenz: Praxisphasen in der universitären Lehrerbildung (S. 460-470). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.  

 

2018

Schindler, M., & Seidouvy, A. (2018). Informal inferential reasoning and the social: Understanding students' informal inferences through an inferentialist epistemology. In G. Burril & D. Ben-Zvi (Hrsg.), Topics and Trends in Current Statistics Education Research: International Per-spectives (S. 153-171). New York: Springer. doi: 10.1007/978-3-030-03472-6_7

Schindler, M., & Lilienthal, A.J. (2018). Eye-tracking for studying mathematical difficulties - also in inclusive settings. In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Hrsg.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, S. 115-122). Umeå, Schweden: PME. 

Schindler, M., Lilienthal, A.J., Schindler, F., & Bader, E. (2018). Vorgehensweisen bei der Anzahlerfassung am 100er Feld und 100er Rahmen:  Eine Eye-Tracking Studie bei Kindern mit und ohne Rechenschwierigkeiten. In Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018 (S. 1591-1594). Münster: WTM. 

Schindler, M., Haataja, E., Lilienthal, A.J., Garcia Moreno-Esteva, E., & Shvarts, A. (2018). Eye-tracking in mathematics education research: A follow-up on opportunities and challenges. In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Hrsg.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, S. 209-210). Umeå, Schweden: PME. 

Schindler, M., & Lilienthal, A.J. (2018). Method and theory in their  interplay: Using eye-tracking for investigating mathematical learning. Paper presented at the symposium "How methodology and theory push each other forward" (Chairs: A. Bikner-Ahsbahs & A. Bakker), EARLI SIG17 and SIG25 Conference "Dialogue between ontology and epistemology", August 27-28, Cambridge, UK.

Nilsson, P., Schindler, M., & Bakker, A. (2018). The nature and use of theories in statistics education. In D. Ben-Zvi, J. Garfield, & K. Makar (Hrsg.), International Handbook of Research in Statistics Education (S. 359–386). New York: Springer. doi: 10.1007/978-3-319-66195-7_11 

Nilsson, P., & Schindler, M. (2018). The nature and use of theories in statistics education-looking back and looking forward. In M. A. Sorto, A. White, & L. Guyot (Hrsg.), Looking back, looking forward. Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10, July, 2018), Kyoto, Japan. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute. Retrieved from: https://iase-web.org/icots/10/proceedings/pdfs/ICOTS10_1G1.pdf (S. 1-6) 

Hußmann, S., Schacht, F., & Schindler, M. (2018). Tracing conceptual development in mathematics. Epistemology of webs of reason. Mathematics Education Research Journal, 1-17 (Online First). doi: 10.1007/s13394-018-0245-7

Schindler, M. (2018). Epistemological considerations inspired by inferentialism with respect to learning difficulties. Paper presented at the symposium "Inferentialism goes educational" (Chairs: A. Bakker & M. Schindler), EARLI SIG17 and SIG25 Conference "Dialogue between ontology and epistemology", August 27-28, Cambridge, UK. 

Schindler, M., Joklitschke, J., & Rott, B. (2018). Mathematical creativity and its subdomain-specificity. Investigating the appropriateness of solutions in Multiple Solution Tasks. In M. F. Singer (Hrsg.), Mathematical creativity and mathematical giftedness. Enhancing creative capacities in mathematically promising students (S. 115–142). New York: Springer. doi: 10.1007/978-3-319-73156-8_5

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2018). Theories about mathematical creativity in contemporary research: a literature review. In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Hrsg.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, S. 171-178). Umeå, Schweden: PME.

Seidouvy, A., Helenius, O., & Schindler, M. (2018). Data generation in statistics - both procedural and conceptual. An inferentialist analysis. In J. Häggström, Y. Liljekvist, J. Bergman Ärlebäck, M. Fahlgren & O. Olande (Hrsg.), Perspectives on professional development of mathematics teachers. Proceedings of MADIF 11 (S. 191-200). Göteborg, Schweden: SMDF. 

Chadalavada, R., Andreasson, H., Schindler, M., Palm, R., & Lilienthal, A.J. (2018). Accessing your navigation plans! Human-robot intention transfer using eye-tracking glasses. In P. Thorvald & C. Kase (Eds.), Advances in Manufacturing Technology XXXII. Proceedings of the
16th International Conference on Manufacturing Research, incorporating the 33rd National Conference on Manufacturing Research, September 11-13, 2018, University of Skövde, Sweden (pp. 253-258). Amsterdam, NL: IOS Press.
 

  

2017

Schindler, M. (2017). Inklusiven Mathematikunterricht gestalten lernen – praxisbezogen und zugleich handlungsentlastet. Ein Konzept für die universitäre Seminargestaltung und die Kooperation von Schule und Hochschule. In J. Leuders, M. Lehn, T. Leuders, S. Ruwisch, & S. Prediger (Hrsg.), Mit Heterogenität im Mathematikunterricht umgehen lernen. Konzepte und Perspektiven für eine zentrale Anforderung an die Lehrerbildung (S. 199–209). Wiesbaden: Springer Spektrum. doi: 10.1007/978-3-658-16903-9_17

Schindler, M. (2017). Inklusiver Mathematikunterricht am gemeinsamen Gegenstand. Mathematik lehren, 201, 6–10.

Schindler, M., & Rott, B. (2017). Networking theories on giftedness. What we can learn from synthesizing Renzulli’s domain general and Krutetskii’s mathematics-specific theory. Education Sciences, 7(1), 1–17. doi: 10.3390/educsci7010006  

Schindler, M., Hußmann, S., Nilsson, P., & Bakker, A. (2017). Sixth-grade students’ reasoning on the order relation of integers as influenced by prior experience: An inferentialist analysis. Mathematics Education Research Journal, 29(4), 471–492. doi: 10.1007/s13394-017-0202-x

Schindler, M., & Lilienthal, A.J. (2017). Eye-tracking and its domain-specific interpretation. A stimulated recall study on eye movements in geometrical tasks. In B. Kaur, W.K. Ho, T.L. Toh, & B.H. Choy (Hrsg.), Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 4 (S. 153–160). Singapur: PME.

Schindler, M., & Lilienthal, A.J. (2017). Eye-tracking as a tool for investigating mathematical creativity from a process-view. In D. Pitta-Pantazi (Hrsg.), Proceedings of the 10th International Conference on Mathematical Creativity and Giftedness (MCG 10) (S. 45–50). Nicosia, Zypern: Department of Education, University of Cyprus.

Schindler, M., Mackrell, K., Pratt, D., & Bakker, A. (2017). Applying contemporary philosophy in mathematics and statistics education: The perspective of inferentialism. In G. Kaiser (Hrsg.), Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education (S. 685–686). Cham, Schweiz: Springer. doi: 10.1007/978-3-319-62597-3_106

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2017). The challenges of identifying giftedness in upper secondary classes. In B. Kaur, W.K. Ho, T.L. Toh, & B.H. Choy (Hrsg.), Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1 (S. 216). Singapur: PME.

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2017). Mathematische Begabung in der Sekundarstufe II  ‒ die Herausforderung der Identifikation. In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017 (S. 509–512). Münster: WTM.

Joklitschke, J., Rott, B. & Schindler, M. (2017). Zu Konzeptualisierungen mathematischer Kreativität sowie möglichen Studiendesigns. In M. Beyerl, J., J. Fritz, A. Kuzle, M. Ohlendorf, & B. Rott (Hrsg.), Mathematische Problemlösekompetenzen fördern. Tagungsband der Herbsttagung des GDM-Arbeitskreises Problemlösen in Braunschweig (S. 119–133). Münster: WTM.

Lilienthal, A.J., & Schindler, M. (2017). Conducting dual portable eye-tracking in mathematical creativity research. In B. Kaur, W.K. Ho, T.L. Toh, & B.H. Choy (Hrsg.), Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1 (S. 233). Singapur: PME.

Nilsson, P., Schindler, M., & Seidou, A. (2017). Inferentialism—a social pragmatic perspective on conceptual teaching and understanding in mathematics. In J. Häggström, E. Norén, J. van Bommel, J. Sayers, O. Helenius, & Y. Liljekvist (Hrsg.). ICT in mathematics education: the future and the realities. Proceedings of MADIF 10. The tenth research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education (S. 129–134). Göteborg, Schweden: NCM/Göteborgs universitet.

Rott, B., & Schindler, M. (2017). Mathematische Begabung in den Sekundarstufen erkennen und angemessen aufgreifen. Ein Konzept für Lehrerfortbildungen. In J. Leuders, M. Lehn, T. Leuders, S. Ruwisch, & S. Prediger (Hrsg.), Mit Heterogenität im Mathematikunterricht umgehen lernen. Konzepte und Perspektiven für eine zentrale Anforderung an die Lehrerbildung (S. 235–245). Wiesbaden: Springer Spektrum. doi: 10.1007/978-3-658-16903-9_22

 

2016

Schindler, M. (2016). Stärken beim Begründen. Natürlich differenzierend! Mathematik lehren, 195, 20–24.

Schindler, M., & Joklitschke, J. (2016). Designing tasks for mathematically talented students. In K. Krainer & N. Vondrová (Hrsg.), Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 9) (S. 1066–1072). https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01287313/document

Schindler, M., Lilienthal, A.J., Chadalavada, R., & Ögren, M. (2016). Creativity in the eye of the student. Refining investigations of mathematical creativity using eye-tracking goggles. In C. Csíkos, A. Rausch, & J. Szitányi (Hrsg.), Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME), Vol. 4 (S. 163–170). Szeged, Ungarn: PME.

Schindler, M., & Rott, B. (2016). Kreativität, Interesse und Talente. Mathematische Begabung vielfältig denken. Mathematik lehren, 195, 2–7.

Schindler, M., & Seidou, A. (2016). Inferentialism in statistics education research. Paper presented at the 13th International Congress on Mathematical Education (ICME-13), 2016.

Joklitschke, J., Rott, B. & Schindler, M. (2016). Correlations between creativity in geometry and algebra. In C. Csíkos, A. Rausch & J. Szitányi (Hrsg.), Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S. 181). Szeged, Ungarn: PME.

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2016). Measuring mathematical creativity: Towards a conformation and refinement of a test-instrument. In T. Fritzlar, D. Aßmus, A Kuzle, & B. Rott (Hrsg.), Problem solving in mathematics education. Proceedings of the 2015 joint 17th conference of ProMath and the 2nd GDM working group on problem solving (S. 149–158), University of Halle-Wittenberg, Germany, September 3‒5, 2015. Münster: WTM.

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2016). Revisiting the identification of mathematical creativity: Validity concerns regarding the correctness of solutions. Paper presented at the 13th International Congress on Mathematical Education (ICME-13), 2016.

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2016). Erfassung mathematischer Kreativität ‒ Herausforderungen valider Untersuchungsmethoden. In Institut für Mathematik und Informatik der pädagogischen Hochschule Heidelberg (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2016 (S. 497–501). Münster: WTM.

Rott, B., & Schindler, M. (2016). Sorting existing theories in the field of mathematical giftedness along two dimensions.Paper presented at the 13th International Congress on Mathematical Education (ICME-13), 2016.

 

2015

Schindler, M., Schauf, E.-M., & Hesse, J. H. (2015). Mathematisch interessierte Köpfe anregen (MiKa!). Ein Konzept zur Begabtenförderung im Fach Mathematik für das Gymnasium. Mathematisch Naturwissenschaftlicher Unterricht, 68(6), 331–337.

 

2014

Schindler, M. (2014). Auf dem Weg zum Begriff der negativen Zahl. Empirische Studie zur Ordnungsrelation für ganze Zahlen aus inferentieller Perspektive. Wiesbaden: Springer+Spektrum.

Schindler, M. (2014). Empirische Studie zum Vorwissen von Fünftklässlerinnen und Fünftklässlern zu negativen Zahlen. In J. Roth & J. Ames (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht (S. 1067–1070). Münster: WTM.

Hußmann, S. & Schindler, M. (2014). Ein Kontext für die Einführung ganzer Zahlen – auch für die Multiplikation. Mathematik lehren, H. 183, 28–32.

Hußmann, S. & Schindler, M. (2014). „Raus aus den Schulden“ – Mit negativen Zahlen rechnen. In L. Leuders, S. Prediger, B. Barzel & S. Hußmann (Hrsg.), Mathewerkstatt 3 (S. 47–78). Berlin: Cornelsen.

 

2013

Schindler, M. (2013). Empirische Studie zum Begriff der negativen Zahl. In G. Greefreath, F. Käpnick & M. Stein (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2013 (S. 874–877). Münster: Waxmann.

Schindler, M. & Hußmann, S. (2013). About students’ individual concepts of negative integers – in terms of the order relation. In B. Ubuz, C. Hacer, & M. A. Mariotti (Hrsg.), Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 8) (S. 373–382). http://www.mathematik.uni-dortmund.de/~erme/doc/CERME8/CERME8_2013_Proceedings.pdf

Busch, H. B., Di Fuccia, D.-S., Filmer, M., Frye, S., Hußmann, S., Neugebauer, B., Ott, B., Pusch, A., Riese, K., Schindler, M. & Theyßen, H. (2013). Diagnose und individuelle Förderung erleben. In S. Hußmann & C. Selter (Hrsg.), Diagnose und individuelle Förderung in der MINT-Lehrerbildung (S. 27–96). Münster: Waxmann.

 

2012

Schindler, M. & Hußmann, S. (2012). "Plus ist gut, minus ist schlecht" – Eine Lernprozessstudie zur Rolle des Kontextes und des Transfers im Bereich der negativen Zahlen. In M. Ludwig & M. Kleine (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2012 (S. 745–748). Münster: WTM.

 

2011

Schindler, M. (2011). Dem Anwenden mathematischer Begriffe auf der Spur – eine Interviewstudie zum Begriff der negativen Zahl im Rahmen des Projekts KOSIMA. In R. Haug & L. Holzäpfel (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2011 (S. 739–742). Münster: WTM.

Wember, F. B. & Schindler, M. (2011). Schriftspracherwerb, Lesen und Schreiben. In A. Kaiser, D. Schmetz, P. Wachtel & B. Werner (Hrsg.), Didaktik und Unterricht (S. 241–245). Stuttgart:  Kohlhammer.

Wember, F. B., Breucker, T., Friedemann-Zemkalis, E., Gerling, C., Schindler, M., Thoß, P. & Zemkalis, I. (2011). klick! Mathematik 7. Schuljahr. Berlin: Cornelsen.

 

2010

Wember, F. B., Breucker, T., Gerling, C., Schindler, M., Thoß, P. & Zemkalis, I. (2010). klick! Mathematik 6. Schuljahr. Berlin: Cornelsen.

 

Earlier

Schindler, M. (2005). Über das Verfassen von Texten in einfacher Sprache. Zeitschrift für Heilpädagogik, 56(2), 63–64.