H3 Kontakt zum Thema

Prof. Dr. Alfred Schabmann
Prof. Dr. Alfred Schabmann
Lehrstuhlinhaber
Prof. Dr. Schabmann befindet sich bis zum 30.09.2025 im Forschungssemester. In diesem Zeitraum werden keine Lehrveranstaltungen angeboten (mit Ausnahme: Forschungspraktikum, Schwerpunkt KOG).

Raum 316

Klosterstr. 79b
Brieffach: 4
50931 Köln

Telefon 0221-470-5545
E-Mail Alfred.Schabmann(at)uni-koeln.de
Sprechstunde nach Vereinbarung per E-Mail


Kontakt V-Card

Ausgewählte Publikationen in Fachzeitschriften

Nideröst, M., Röösli, P., Hövel, D.C., Behringer, N., Hennes, A., Philippek, J., Schabmann, A. & Schmidt, B.M. (2024). Prädestination sonderpädagogischer Gutachtenerstellung? Eine empirische Untersuchung von Gutachten aus dem Förderschwerpunkt Emotionale und Soziale Entwicklung. Emotionale und Soziale Entwicklung (ESE). 6(6), 34-55. https://doi.org/10.35468/6103-03 

Philippek, J., Kreutz, R. M., Hennes, A.-K., Schmidt, B. M., & Schabmann, A. (2024). The contributions of executive functions, transcription skills and text-specific skills to text quality in narratives. Reading and Writing. https://doi.org/10.1007/s11145-024-10528-5

Hennes, A. K., Schabmann, A. & Schmidt, B. M. (2024). The prevalence and usage of “Neuromyths” among German in-service- and pre-service teachers - compared to neuroscience specialists and the general public. Mind, Brain, and Education. https://doi.org/10.1111/mbe.12401

Hövel, D. C., Nideröst, M., Röösli, P., Schmidt, B. M., Schabmann, A. & Hennes, A. K. (2023). Diagnostik in den Bereichen Verhalten und Erleben. Pädagogische Standards zur Feststellung von Förderbedarf. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 29. (8=, 8-14) https://doi.org/10.57161/z2023-08-02

König, J., Glutsch, N., Weyers, J., Casale, G., Hanke, P., Knips, Ch., Pohl, Th., Waschewski, T., Becker-Mrotzek, M., Schabmann, A., & Träuble, B. (2023). Observing effective classroom management in early instruction in primary school: Rating instrument construction and its link to teacher knowledge. Discover Education. 2(1), 35.

Dworschk, W., Hennes, A.K., Hövel, D., Schabmann, A., Schmidt, B.M. & Stenneken, P. (2023). Aktuelle Forschungsprojekte: Standards zur Feststellung sonderpädagogischer Förderbedarfe (Projekt ‚StaFF‘). Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete, 1, 2023, 62-63. http://dx.doi.org/10.2378/vhn2023.art06d 

Hennes, A.-K., Schmidt, B. M., Schabmann, A., Stenneken, P., Hövel, D. C., & Dworschak, W. (2022, November 25). STAFF: Standards zur Feststellung sonderpädagogischer Förderbedarfe: Konzeption, Implementation und Evaluation von Diagnostikstandards zur Feststellung sonderpädagogischer Förderbedarfe. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/8GP5K 

Hennes, A. K., Schmidt, B., S., Yanagida, T., Osipov, I., Rietz, Ch., & Schabmann, A. (2022).  Meeting the Challenge of Assessing (Students´) Text Quality: Are There any Experts Teachers Can Learn from or Do We Face a More Fundamental.

Schmidt, B. M., Breuer-Küppers, B., Vahlhaus-Aretz, D., Obergfell, A. L. & Schabmann, A. (2022). Prosodic sensitivity and phoneme awareness as predictors of reading fluency in German. Reading and Writing. https://doi.org/10.1007/s11145-022-10313-2

König, J., Handke, P., Glutsch, N., Jäger-Bieta, D., Pohl, T., Becker-Mrotzek, M. Schabmann, A., Waschewski, T. (2022). Teachers’ professional knowledge for teaching early literacy: conceptualization, measurement, and validation. Educational Assessment, Evaluation and Accountability (2022). https://doi.org/10.1007/s11092-022-09393-z

Born, J., Nikolov, N. I., Rosenkranz, A., Schabmann, A., & Schmidt, B. M. (2022). A computational investigation of inventive spelling and the “Lesen durch Schreiben” method. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, 100063.

Obergfell, A. L., Schabmann, A., & Schmidt, B. M. (2022). The relationship between basic auditory processing, prosodic sensitivity and reading in German adults. Journal of Research in Reading45(1), 119-136.

Elies, A., Schabmann, A., & Schmidt, B. M. (2021). Associations between teacher-rated behavioral problems and reading difficulties. Interactions ower time and Halo-Effects. Journal of Research in Special Educational Needs. doi: 10.1111/1471-3802.12536.

Bastges-Lienshöft, C. , Bach, R. , Schmidt B. S. & Schabmann A. (2021). Academic Skills and Work Readiness Among Trainees in the Lower Segment of Vocational Training in Germany – Are There Universal Criteria? Journal of Vocational Education & Training (im press).

Obergfell, A. L., Schmidt, B. M., Stenneken, P., Wittemann, S. K., & Schabmann, A. (2021). Prosodic sensitivity and reading fluency of musicians and non-musicians. Reading and Writing34(4), 887-909.

Bastges, C., Schmidt, B., Beckmann, E., & Schabmann, A. (2020). Warum wechseln Schülerinnen und Schüler mit sonderpädagogischem Unterstützungsbedarf von der allgemeinen Schule in die Förderschule?. Zeitschrift Für Inklusion, (3). Abgerufen von https://www.inklusion-online.net/index.php/inklusion-online/article/view/549

Schindler, M., Schovenberg, V. & Schabmann, A. (2020). Enumeration processes of children with mathematical difficulties: An explorative eye-tracking study on subitizing, groupitizing, counting, and pattern recognition. Learning Disabilities: A Contemporary Journal 18(2), 193-211, 193-211.

Gerhards, L., Schmidt, B. M., Schabmann, A., Stenneken, P., & Rosenkranz, A. (2020). Psycholinguistic Approaches to Rapid Automatized Naming. In C. Dobel et al. (Eds.), TeaP 2020. Abstracts of the 62nd Conference of Experimental Psychologists, Jena, (p. 74), Lengerich: Pabst Science Publishers.

Ansmann, L., Schabmann, A., Gross, S. E., Gross-Kunkel, A., Albert, U. E. & Ospiov, i. (2019). Are there disparities in surgical treatment for breast cancer patients with prior physical disability? A path analysis. Breast Care. DOI: 10.1159/000503777

Schabmann, A., Eichert, H. C., Schmidt, B. M., Hennes, A. K., & Ramacher-Faaasen, N. (2019). Knowledge, Awareness of Problems, and Support: University Instructors’ Perspectives on Dyslexia in Higher Education. European Journal of Special Needs Education. DOI: 10.1080/08856257.2019.1628339

Schindler, M., Bader, E., Schindler, F., Lilienthal, A.J., & Schabmann, A. (2019). Quantity recognition in structured whole number representations of students with mathematical difficulties: An eye-tracking study. Learning Disabilities: A Contemporary Journal 17(1), 5-28.

Ansmann, L., Schabmann, A., Groß, S. E., Groß-Kunkel, A., Albert, U. S., & Osipov, I. (2018). Brustkrebs bei Menschen mit körperlicher Behinderung: Ungleichheiten hinsichtlich Erkrankungsschwere und lokaler Tumorbehandlung?. Senologie-Zeitschrift für Mammadiagnostik und-therapie, 15(02), 8.

Hennes, A-K., Schmidt, B. M., Zepnik, S., Linnemann, M., Jost, J., Becker-Mrotzek, M., Rietz, C. & Schabmann, A. (2018).  Schreibkompetenz diagnostizieren: Ein standardisiertes Testverfahren für die Klassenstufen 4-9 in der Entwicklung. Empirische Sonderpädagogik, 3, 294-310.

Eichert, H.-C., Schabmann, A. & Ramacher-Faasen, N. (2016). Studieren mit LRS – Ergebnisse einer Lehrenden- und Studierendenbefragung. Heilpädagogische Forschung. 42(4), 174-184.