Ausgewählte Publikationen in Fachzeitschriften
Nideröst, M., Röösli, P., Hövel, D.C., Behringer, N., Hennes, A., Philippek, J., Schabmann, A. & Schmidt, B.M. (2024). Prädestination sonderpädagogischer Gutachtenerstellung? Eine empirische Untersuchung von Gutachten aus dem Förderschwerpunkt Emotionale und Soziale Entwicklung. Emotionale und Soziale Entwicklung (ESE). 6(6), 34-55. https://doi.org/10.35468/6103-03
Philippek, J., Kreutz, R. M., Hennes, A.-K., Schmidt, B. M., & Schabmann, A. (2024). The contributions of executive functions, transcription skills and text-specific skills to text quality in narratives. Reading and Writing. https://doi.org/10.1007/s11145-024-10528-5
Hennes, A. K., Schabmann, A. & Schmidt, B. M. (2024). The prevalence and usage of “Neuromyths” among German in-service- and pre-service teachers - compared to neuroscience specialists and the general public. Mind, Brain, and Education. https://doi.org/10.1111/mbe.12401
Hövel, D. C., Nideröst, M., Röösli, P., Schmidt, B. M., Schabmann, A. & Hennes, A. K. (2023). Diagnostik in den Bereichen Verhalten und Erleben. Pädagogische Standards zur Feststellung von Förderbedarf. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 29. (8=, 8-14) https://doi.org/10.57161/z2023-08-02
König, J., Glutsch, N., Weyers, J., Casale, G., Hanke, P., Knips, Ch., Pohl, Th., Waschewski, T., Becker-Mrotzek, M., Schabmann, A., & Träuble, B. (2023). Observing effective classroom management in early instruction in primary school: Rating instrument construction and its link to teacher knowledge. Discover Education. 2(1), 35.
Dworschk, W., Hennes, A.K., Hövel, D., Schabmann, A., Schmidt, B.M. & Stenneken, P. (2023). Aktuelle Forschungsprojekte: Standards zur Feststellung sonderpädagogischer Förderbedarfe (Projekt ‚StaFF‘). Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete, 1, 2023, 62-63. http://dx.doi.org/10.2378/vhn2023.art06d
Hennes, A.-K., Schmidt, B. M., Schabmann, A., Stenneken, P., Hövel, D. C., & Dworschak, W. (2022, November 25). STAFF: Standards zur Feststellung sonderpädagogischer Förderbedarfe: Konzeption, Implementation und Evaluation von Diagnostikstandards zur Feststellung sonderpädagogischer Förderbedarfe. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/8GP5K
Hennes, A. K., Schmidt, B., S., Yanagida, T., Osipov, I., Rietz, Ch., & Schabmann, A. (2022). Meeting the Challenge of Assessing (Students´) Text Quality: Are There any Experts Teachers Can Learn from or Do We Face a More Fundamental.
Schmidt, B. M., Breuer-Küppers, B., Vahlhaus-Aretz, D., Obergfell, A. L. & Schabmann, A. (2022). Prosodic sensitivity and phoneme awareness as predictors of reading fluency in German. Reading and Writing. https://doi.org/10.1007/s11145-022-10313-2
König, J., Handke, P., Glutsch, N., Jäger-Bieta, D., Pohl, T., Becker-Mrotzek, M. Schabmann, A., Waschewski, T. (2022). Teachers’ professional knowledge for teaching early literacy: conceptualization, measurement, and validation. Educational Assessment, Evaluation and Accountability (2022). https://doi.org/10.1007/s11092-022-09393-z
Born, J., Nikolov, N. I., Rosenkranz, A., Schabmann, A., & Schmidt, B. M. (2022). A computational investigation of inventive spelling and the “Lesen durch Schreiben” method. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, 100063.
Obergfell, A. L., Schabmann, A., & Schmidt, B. M. (2022). The relationship between basic auditory processing, prosodic sensitivity and reading in German adults. Journal of Research in Reading, 45(1), 119-136.
Elies, A., Schabmann, A., & Schmidt, B. M. (2021). Associations between teacher-rated behavioral problems and reading difficulties. Interactions ower time and Halo-Effects. Journal of Research in Special Educational Needs. doi: 10.1111/1471-3802.12536.
Bastges-Lienshöft, C. , Bach, R. , Schmidt B. S. & Schabmann A. (2021). Academic Skills and Work Readiness Among Trainees in the Lower Segment of Vocational Training in Germany – Are There Universal Criteria? Journal of Vocational Education & Training (im press).
Obergfell, A. L., Schmidt, B. M., Stenneken, P., Wittemann, S. K., & Schabmann, A. (2021). Prosodic sensitivity and reading fluency of musicians and non-musicians. Reading and Writing, 34(4), 887-909.
Bastges, C., Schmidt, B., Beckmann, E., & Schabmann, A. (2020). Warum wechseln Schülerinnen und Schüler mit sonderpädagogischem Unterstützungsbedarf von der allgemeinen Schule in die Förderschule?. Zeitschrift Für Inklusion, (3). Abgerufen von https://www.inklusion-online.net/index.php/inklusion-online/article/view/549
Schindler, M., Schovenberg, V. & Schabmann, A. (2020). Enumeration processes of children with mathematical difficulties: An explorative eye-tracking study on subitizing, groupitizing, counting, and pattern recognition. Learning Disabilities: A Contemporary Journal 18(2), 193-211, 193-211.
Gerhards, L., Schmidt, B. M., Schabmann, A., Stenneken, P., & Rosenkranz, A. (2020). Psycholinguistic Approaches to Rapid Automatized Naming. In C. Dobel et al. (Eds.), TeaP 2020. Abstracts of the 62nd Conference of Experimental Psychologists, Jena, (p. 74), Lengerich: Pabst Science Publishers.
Ansmann, L., Schabmann, A., Gross, S. E., Gross-Kunkel, A., Albert, U. E. & Ospiov, i. (2019). Are there disparities in surgical treatment for breast cancer patients with prior physical disability? A path analysis. Breast Care. DOI: 10.1159/000503777
Schabmann, A., Eichert, H. C., Schmidt, B. M., Hennes, A. K., & Ramacher-Faaasen, N. (2019). Knowledge, Awareness of Problems, and Support: University Instructors’ Perspectives on Dyslexia in Higher Education. European Journal of Special Needs Education. DOI: 10.1080/08856257.2019.1628339
Schindler, M., Bader, E., Schindler, F., Lilienthal, A.J., & Schabmann, A. (2019). Quantity recognition in structured whole number representations of students with mathematical difficulties: An eye-tracking study. Learning Disabilities: A Contemporary Journal 17(1), 5-28.
Ansmann, L., Schabmann, A., Groß, S. E., Groß-Kunkel, A., Albert, U. S., & Osipov, I. (2018). Brustkrebs bei Menschen mit körperlicher Behinderung: Ungleichheiten hinsichtlich Erkrankungsschwere und lokaler Tumorbehandlung?. Senologie-Zeitschrift für Mammadiagnostik und-therapie, 15(02), 8.
Hennes, A-K., Schmidt, B. M., Zepnik, S., Linnemann, M., Jost, J., Becker-Mrotzek, M., Rietz, C. & Schabmann, A. (2018). Schreibkompetenz diagnostizieren: Ein standardisiertes Testverfahren für die Klassenstufen 4-9 in der Entwicklung. Empirische Sonderpädagogik, 3, 294-310.
Eichert, H.-C., Schabmann, A. & Ramacher-Faasen, N. (2016). Studieren mit LRS – Ergebnisse einer Lehrenden- und Studierendenbefragung. Heilpädagogische Forschung. 42(4), 174-184.